Zoeken
 

Weblog verkeersmaatregelen.nl


Welkom op onze weblog over verkeersmaatregelen en aanverwante zaken. Maandelijks plaatsen wij onze visie over verkeersmaatregelen. Wat valt ons op in de openbare ruimte aan verkeersmaatregelen, hoe gedragen verkeersdeelnemers zich en kan/wordt er op gehandhaafd.


Het is altijd onze intentie om waardevolle informatie te bieden met onze blogartikelen, echter de waarde van deze blogartikelen wordt voor een groot deel bepaald door de opmerkingen en vragen die lezers erbij plaatsen.


Daarom nodigen we je van harte uit om jouw inzichten bij te dragen aan de blogartikelen.


En kom dan ook weer eens terug om te lezen wat anderen hebben bijgedragen.


Hieronder vind je alle blogartikelen op een rijtje.

Veel leesplezier!

Weblog
jun 20

Geplaatst door: Peter Veringmeier
vrijdag 20 juni 2014 12:47  RssIcon

Met de zomervakantie voor de deur is iedereen er aan toe om zichzelf weer eens goed op te laden. Dit begrip heeft echter ook een betekenis bij elektrische auto’s. Deze blog gaat in op de voor- en nadelen van elektrisch rijden en wat er komt kijken bij het plaatsen van oplaadpunten.


Nederland telt circa 38.000 elektrische personenauto's. Anderhalf jaar geleden, eind 2012, waren dat er nog ruim 7.000. Een stijging van ruim 400 procent. Toch is het maar een fractie van het totaal aantal auto's. Dit jaar werden er zo'n 166.000 auto's verkocht. Daarvan waren er ruim 7000 elektrisch. Ze zijn er in diverse soorten, maten en prijsklassen. Er zijn globaal drie types:

  1. Sommige voertuigen, zoals Boliers Nissan Leaf, zijn volledig elektrisch en tijdens het rijden honderd procent afhankelijk van een accu. Ze zijn het schoonst voor het milieu, maar je komt er niet zo ver mee: na pakweg 150 kilometer moeten de meeste auto's dringend opgeladen worden.
  2. Andere voertuigen hebben dat probleem niet. Daarin zit een verbrandingsmotor om de batterij op te laden als die op zijn eind raakt. Bekend voorbeeld is de Opel Ampera.
  3. En dan zijn er nog de hybride auto's, waarmee je meestal ook grote afstanden kunt afleggen. Deze maken gelijktijdig gebruik maken van een elektro- en een brandstofmotor. De Toyota Prius is er een van.


Een elektrische auto is qua aanschaf nu nog een stuk duurder dan een gewone auto. Voor exclusieve elektrische auto's betaal je vaak een ton. Maar ook een 'eenvoudig' wagentje als de Renault Zoe kost minstens 20.000 euro. Een pittige prijs, die in de toekomst waarschijnlijk flink zal zakken. Maar wanneer en hoeveel is koffiedik kijken.


Fiscus

Vooral voor zakelijke rijders was elektrisch rijden de afgelopen jaren fiscaal aantrekkelijk. Vanaf 2014 is echter het mes gezet in de aftrekposten en subsidies. Particulieren met een elektrische auto hebben een aantal financiële voordeeltjes die aan de neus van 'gewone' automobilisten voorbijgaan. Zo betalen eigenaars van de allerzuinigste auto's geen motorrijtuigenbelasting. En wie een zeer milieuvriendelijke auto koopt, ontloopt dit jaar ook nog de aanschafbelasting. Vanaf 2015 geldt deze zogeheten bpm wel voor elk voertuig. Die bedraagt dan minimaal 175 euro.


Opladen

Er was tot voor kort nog een pluspunt voor elektrische rijders: een volle accu was een stuk goedkoper dan een volle tank. Voor de stroom betaalde je bij een openbare laadpaal 28 cent per kilowattuur en dat is 40 tot 50 procent minder per gereden kilometer dan voor benzine of diesel.


Voormalig minister Verhagen van Economische Zaken wilde dat de markt voor elektrisch laden los zou komen van subsidies. En het gevolg daarvan merkt de elektrische rijder vanaf 1 juni. De stichting E-laad, de grootste aanbieder van openbare laadpalen, ziet zich ineens gedwongen alle kosten door te berekenen. En dus gingen de tarieven fors omhoog om onder meer het onderhoud en de aanschaf van de laadpalen te kunnen financieren.


Het opladen van een (semi) elektrische auto langs de weg is per 1 juni dus fors duurder geworden. Daarom rekenen exploitanten van openbare laadpalen per 1 juni hogere tarieven aan de consument. Uit onderzoek van het RTL Nieuws blijkt dat een volle accu snel 60% meer kost dan een maand eerder. Nu betaal je bij de palen van E-laad 35 cent per kilowattuur en ook nog eens een starttarief van 61 cent elke keer dat je de stekker erin steekt. Een plug-in hybride als de Outlander bijladen kost nu 4 euro 50. Met een actieradius van ongeveer 30 kilometer is bijladen daarmee bijna even duur als tanken aan de pomp. Om het meeste voordeel te halen geeft RTL Nieuws zeven tips hoe je het goedkoopst kan opladen.


Wil je de meest actuele tarieven voor opladen weten, dan is er een app van The New Motion. Via deze app kun je de tarieven vinden van alle oplaadpalen in Nederland. Dit tarief geldt voor mensen die een oplaadkaart hebben van The New Motion. Heb je een andere aanbieder, dan kan er een ander tarief gelden.


Oplaadpunten

Naast enkele financiële voordelen heeft elektrisch rijden diverse praktische nadelen. Het opladen van een voertuig kan thuis, bij een 230 V-aansluiting, tot acht uur duren.


De afgelopen jaren is het aantal oplaadpunten flink gestegen. Van een krappe 3000 eind 2012 tot ruim 4000 nu. Een stijging van 56 procent. Een goed overzicht van de beschikbare oplaadpunten is te vinden op de website Oplaadpalen. Een overzicht van sites die informatie verstrekken over oplaadpalen vind je hier.


Bij een openbare oplaadpaal zijn automobilisten doorgaans één tot twee uur zoet. Op piekmomenten, zoals vrijdagavond, staan mensen in de file bij oplaadpalen. Wel komen er steeds meer 'snelladers' waarmee je, voor een paar euro extra, de accu binnen een half uur voor 80% kan opladen. Daarmee wordt de range-beperking van de elektrische auto een minder grote beperking. Het belangrijkste ‘protocol’ voor snelladen is het CHAdeMO protocol. Het grootste deel van de nu beschikbare auto’s werkt met dit protocol. Een aardig overzicht van de CHAdeMO snellaadpunten die wereldwijd zijn geplaatst is te vinden op de website CHAdeMO.


De mogelijkheden voor een gemeente om beleid te vormen worden beïnvloed door de financiële kaders. De in oktober 2013 verschenen CROW-publicatie ‘Oplaadpunten voor elektrische auto’s in de openbare ruimte’ biedt een actueel en bruikbaar overzicht voor de beleidsvorming, het plaatsen en onderhouden van laadpunten in de openbare ruimte. Een overzicht van kosten bij de grote gemeenten geeft aan dat veel gemeenten 500 tot 2000 euro subsidie geven aan rijders die er zelf een installeren. Daarmee is een flink deel van de kosten gedekt. Dat klinkt leuk, maar daar heeft niet iedereen iets aan. Als je geen eigen parkeerplaats hebt, blijkt het vaak onmogelijk om zo'n paal bij je huis neer te zetten.


Verkeersborden voor het parkeren bij oplaadpunten

Wegbeheerders willen voorkomen dat de parkeerplaats bij zo’n laadpaal wordt gebruikt door iemand die daar eigenlijk niets te zoeken heeft. Of ze zetten hun auto daar vóór het weekend neer, en halen 'm maandagochtend pas weer op. Dat veroorzaakt bij andere automobilisten die hun accu willen vullen soms veel frustratie.


Er wordt in EU verband gewerkt aan een nieuw verkeersbord dat het parkeren bij laadpalen moet regelen. Het Europese bord krijgt mogelijk een afbeelding van een ‘auto met stekker’, maar zo’n bord heeft op dit ogenblik dus nog geen wettelijk status en is formeel ook niet te handhaven.


Zolang dit bord er nog niet is moeten wegbeheerders het met het bestaande bordenareaal doen. Een wegbeheerder heeft op dit ogenblik de keus uit een drietal opties.


Juridisch handhaafbaar zijn de borden E4 met onderbord ‘opladen elektrische voertuigen’ (B) en E8 (C). Je kunt ook bord E4 met onderbord ‘elektrische voertuigen’ neerzetten (A), maar dan mag je er ook een elektrische auto neerzetten die niet aan het laden is. Als er sprake is van betaald parkeren is er ook nog een toevoeging van de aanduiding van het betaalregime nodig.


Steeds vaker zie je variaties op bord E8 met een symbool van een elektrische tank (D + E). Deze borden passen mooi in het Nederlandse bordenbestand, maar hebben binnen de verkeerswetgeving nog geen juridische betekenis.


Onderhoud

Onduidelijk is nog hoe de onderhoudskosten van elektrische auto's uitpakken. Daarover is nog weinig bekend. Maar er zit geen V-snaar in, geen aandrijfriem en geen kleppen. Alleen de banden en de ruitenwissers moeten na verloop van tijd vervangen worden.


Verkoop

Het is ook nog erg onzeker wat een elektrische auto oplevert, als iemand hem na een aantal jaren weer wil verkopen. De laadcapaciteit van een batterij gaat op een gegeven moment zo achteruit dat hij waarschijnlijk vervangen moet worden. De vraag is wat de auto dan nog waard is. En wat een nieuwe batterij tegen die tijd kost, zal de toekomst uitwijzen.


Op vakantie

Mijn advies is om je elektrische auto te gebruiken waar hij goed voor is. Zoals woon-werk- verkeer. Of een familie-uitje. Als je elektrische auto geen caravan kan trekken, kan je het beste overstappen in een iets minder milieuvriendelijk voertuig met meer pk. Een lange reis naar het buitenland levert bovendien nog een zoektocht op naar oplaadpunten. En urenlang met een gezin in de auto wachten tot de accu vol is, is ook geen pretje. Dat moet je jezelf niet aandoen. Je gaat tenslotte op vakantie om jezelf op te laden!

 

1 commentaren tot heden...


Betr: Opladen

Een zogenaamde druppellader een uitstekende oplossing om je accu in conditie te houden. Als je over netspanning beschikt, bijvoorbeeld in de garage, dan is een druppellader geschikt. Een druppellader simuleert het laden van de accu zoals dat tijdens het rijden gebeurt. Door de accu aan de lader te laten staan wordt de accu steeds iets 'bijgedruppeld' en loopt hij dus niet leeg.

Door Peter Veringmeier op   zaterdag 23 augustus 2014 11:08

Uw naam:
Titel:
Opmerking:
Beveiligingscode
Voer de hierboven getoonde code in de hieronderstaande box.
Commentaar Toevoegen   Annuleren